Modelul aptitudinal. Modele de analiză a personalităţii profesorului s-au constituit în obiect al investigaţiei psihologice şi informaţiile reţinute au fost sistematizate divers. În studiile referitoare la personalitatea profesorului, conceptele operaţionalizate frecvent sunt: aptitudine, capacitate, abilitate, competenţă, stil de predare/comunicare/ educaţional. Aptitudinea este o dispoziţie înnăscută sau dobândită de a obţine performanţe peste medie într-un domeniu de activitate sau de a avea un randament apreciabil într-un domeniu particular (Legendre, R., 1993, p.223). Caracteristicile aptitudinii pedagogice (Golu, P., 1997-1998). • Este dependentă de istoricul implicării personalităţii în activitatea didactică. • Se constituie prin specializarea şi impregnarea vocaţională a însuşirilor psihice individuale (calităţi ale percepţiei, limbajului, gândirii, motivaţiei etc.), în timpul pregătirii profesionale şi exercitării rolului de profesor. • Se conturează complex, prin organizarea elementelor simple în ansamblul structurat al personalităţii şi se manifestă într-un domeniu special. • Este o aptitudine specială complexă, deopotrivă înnăscută şi dobândită. Aptitudinea pedagogică este latura profesionalizată a personalităţii, care mediază acţiunile instructiv- educative. Personalitatea cadrului didactic se formează pornind de la premise aptitudinale simple (caracteristicile proceselor psihice), se dezvoltă prin formare profesională (cunoştinţe, priceperi, deprinderi) şi se rafinează în interacţiune cu elevii, studenţii. Premisele aotidudinale simple şi complexe au fost sistematizate în psihograma cadruluididactic (Mitrofan, N., 1988) ...
Comentariul tau va fi primul
Curs: Profesorul Obiect: Psihologia Educatiei