Motivaţie şi învăţare - Psihologia Educatiei

CURSUniversitate USM Profesor Nu Este Specificat

preview iconExtras din document

Într-o accepţiune largă, termenul de motivaţie desemnează ansamblul factorilor dinamici care determină conduita unui individ. (Sillamy, N., 1998) Într-o accepţiune restrânsă, motivaţia este “forma specifică de reflectare prin care se semnalează mecanismelor de comandă-control ale sistemului personalităţii, o oscilaţie de la starea iniţială de echilibru; un deficit energetico-informaţional sau o necesitate ce trebuie satisfăcută.” (Al. Roşca, apud Golu, M., 2000, p. 472).  Datorită motivaţiei, omul devine subiect activ şi selectiv deoarece are un determinism intern propriu în alegerea şi declanşarea comportamentelor sau acţiunilor.  Orice stimul extern îşi atinge efectul numai prin filtrarea şi interpretarea lui în planul intern al personalităţii.  Orice motiv intern determină un act comportamental prin raportare la situaţia externă.  Satisfacerea unei stări de motivaţie nu se poate face prin orice obiect, ci numai prin obiectul specific, care are anumite însuşiri şi valenţe.  Motivaţia are o latură informaţională (de conţinut) şi o latură dinamică. • Latura informaţională este dată de natura semnalelor calitative pe care le antrenează starea internă de necesitate: de foame, de sete, de mişcare, de cunoaştere, de comunicare etc. Semnalele exprimă existenţa unei legături selective între subiect şi anumite obiecte sau activităţi. Ele asigură individualizarea unui motiv din fondul motivaţional general. Subiectiv ia forma unor senzaţii organice (foame, sete etc.) sau dorinţe (socio-culturale: distracţie, relaxare, lectură etc.). • Latura dinamică este dată de încărcătura energetică a semnalelor şi de raportul tensiune – destindere, care se stabileşte la nivelul de stare al personalităţii: starea subiectivă este de trăire emoţională (încordări, tensiune, disconfort). O stare de motivaţie satisfăcută înseamnă că semnalele de conţinut au diminuat în intensitate până la dispariţie şi tensiunea-încordarea a fost înlocuită de satisfacţie, saturaţie, relaxare (energie pozitivă). ...

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: Motivaţie şi învăţare Obiect: Psihologia Educatiei