1. Definirea responsabilităţii sociale corporative (RSC) 2. Conţinutul şi beneficiile RSC 3. Tipologia programelor RSC 1. Definirea responsabilităţii sociale corporative (RSC) Responsabilitatea socială corporativă este o concepție referitoare la contribuția pe care trebuie să o aibă companiile la dezvoltarea societații moderne. Initiativele “responsabile” ale companiilor constituie o întreagă strategie durabilă de afaceri care include etica de afaceri, drepturile consumatorilor, echitatea economică şi socială, tehnologii nepoluante, tratarea justă a forţei de muncă, relaţii transparente cu autorităţile publice, integritate morală şi investiţii în comunitate, aspecte ce devin esenţiale pentru o companie de succes modernă. Responsabilitatea socială a firmelor reprezintă preocuparea managerilor de a întreprinde acţiuni care protejează şi îmbunătăţesc atât bunăstarea societăţii, cât şi interesele organizaţiei. Cu alte cuvinte, pe lângă responsabilitatea managerilor de a conduce firma în aşa fel încât sa creeze profit, ei au o responsabilitate socială fată de mediul în care operează, faţă de angajaţii lor, fată de consumatori, etc., adică faţă de tot ceea ce se constituie ca stakeholderi (mediu, clienţi si consumatori, acţionari, angajaţi, creditori, organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, furnizori, publicul larg) ai firmei. Astăzi o firma nu mai este suficient sa-si îndeplinească obiectivele legate de profit, ea trebuie sa dezvolte programe de protecţia mediului, să ofere şanse egale de angajare, sa creeze locuri de muncă sigure, să producă produse sigure şi multe altele. Iniţial responsabilitatea socială apare în SUA în anii 20-30 ai secolului trecut sub forma unor acţiuni filantropice individuale. Sunt bine cunoscute acțiunile lui Andriu Carneghi, care se ocupa de producerea oţelului și a investit 350 milioane de dolari în programele sociale construind aproape 2000 de biblioteci; la fel John D. Rocfeller a jertfit 550 de milioane de dolari şi a creat „Fundaţia Rocfeller”; sau programele sociale realizate de Henry Ford, ce aveau drept scop salarizarea la un nivel foarte înalt al angajaţilor. Actele personale ale proprietarilor generoşi sunt preluate de companii, ele devenind actorii principali ai filantropiei corporatiste. Acţiunile de responsabilitate socială i-au amploare în anii 60-70 în SUA, fiind preluate entuziasmat în anii 80-90 în Europa.
Comentariul tau va fi primul
Curs: Responsabilitatea socială corporativă Obiect: Cultura Afacerilor