Distributie logistica - Bazele Marketingului

CURSUniversitate UTM Profesor Childescu V.

preview iconExtras din document

Politica de plasament şi distribuţia fizică (logistica) 1. Conţinutul şi rolul distribuţiei în mixul de marketing. 2. Canalele de distribuţie. 3. Distribuţia fizică sau logistica mărfurilor. -1- Distribuţia reprezintă totalitatea activităţilor legate de circuitul fizic şi economic al mărfurilor care dirijează şi transmite fluxul de produse de la producător la consumator. Noţiunea de „distribuţie” este cea mai cuprinzătoare, incluzându-le pe toate celelalte: „mişcarea mărfurilor”, „circulaţia mărfurilor”, „comercializarea mărfurilor”, acestea neputând fi substituite. Structura distribuţiei conţine mai întâi „traseul” pe care îl parcurg mărfurile pe piaţă până ajung la consumatorii finali, apoi se referă la ansamblul operaţiunilor economice ce însoţesc acest traseu al mărfurilor de la un agent de piaţă la altul. El include în continuare lanţul proceselor operative la care sunt supuse mărfurile în deplasarea lor sub formă de „distribuţie fizică” sau „logistică” a mărfurilor de la producător la consumator, precum şi reţeaua de unităţi de personal. Importanţa distribuţiei poate fi apreciată prin prisma proporţiilor cheltuielilor materiale şi umane pe care le antrenează, cât şi a ponderii pe care o deţine în preţul final al produsului. Aceste ponderi sunt diferite de la o ramură la alta, de la o ţară la alta. În ţările dezvoltate distribuţiei îi revine ≈ ½ din populaţia activă şi 1/3 din preţul marfurilor. Se estimează că aceste proporţii au o tendinţă de creştere: - datorită creşterii distanţelor dintre locurile de producţie şi cele de consum; - datorită gradului de complexitate a procesului comercial; - datorită pătrunderii progresului tehnico-ştinţific şi în această sferă. Toate aceste procese au marcat tendinţa de scumpire a distribuţiei şi respectiv cea de creştere a ponderii acesteea în preţul final al produsului. -2- Canalul de distribuţie este traseul, drumul pe care-l parcurge marfa de la producător la consumstor. Canalul de distribuţie poate fi: 1) direct, cînd producătorul îşi vinde produsele direct consumatorului final. Principalele modalităţi de distribuţie: distribuţie la domiciliul clientului, distribuţie prin magazinele specializate ale producătorului (BUCURIA) 2) cu un singur nivel cuprinde un intermediar. Producător-Intermediar-Consumator. Deobicei acesta este un vînzător cu amănuntul (detailist): Franzeluţa în magazine. 3) cu doua nivele, include doi intermediari: un angrosist şi un detailist. Baza angro (alimentara) vînzatorii de la piaţă. 4) cu trei nivele: include 3 intermediari. Spre exemplu între vînzătorii cu amănuntul şi cu ridicata se poate afla angrosistul mic (jobber). Depozit farmaceutic republican depozite farmaceutice raionale farmacii. Canalul 1 Canalul 2

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: Distributie logistica Obiect: Bazele Marketingului