Ce înseamnă un “bun vânzător”? Există o serie de caracteristici pe care fiecare membru al echipei de vânzări trebuie să le aibă pentru a putea activa în domeniul vânzării, indiferent de domeniul de activitate al companiei sale. Prima, şi probabil cea mai importantă, este atitudinea pozitivă faţă de interacţiunea cu oameni necunoscuţi. Fără această calitate, viaţa vânzătorului, în spatele “tejghelei” sau aflat “în vizită” la client, este extrem de dificilă. Indiferent câtă voinţă ar avea sau cât de “bine intenţionat” ar fi, mai devreme sau mai târziu, va obosi. Dacă nu îi place să vorbească cu oamenii şi dacă trebuie să “joace” zilnic rolul omului deschis, munca în vânzări i se va părea un coşmar şi va ceda. A doua caracteristică importantă pentru “oamenii din vânzări” este disciplina. Într-un domeniu în care întâlneşti zilnic foarte mulţi oameni, cu nevoi, dorinţe, valori şi obiceiuri total diferite, într-un domeniu în care toţi vor ceva de la tine şi nici un minut nu seamănă cu celălalt, disciplina este singurul antidot împotriva greşelii şi a clacării. A treia caracteristică importantă pentru un vânzător bun este plăcerea de a servi. Dacă nu reuşeşte să găsească o puternică satisfacţie personală în “a lăsa de la el” şi în a face ceva bun pentru celălalt, munca în vânzări este “amară” pentru el. A patra caracteristică este ambiţia. Vânzarea este un domeniu concurenţial. Fiecare întâlnire cu un client sau potenţial client trebuie să fie percepută de vânzător ca o ocazie de a puncta, de a obţine un rezultat palpabil şi de a face un pas înainte. Dacă nu are această percepţie, va fi tentat să evite contactul cu clientul şi, în mod evident, rezultatele lui vor fi nesatisfăcătoare. A cincea caracteristică importantă este simţul umorului. Fie că îl utilizează în abordarea clientului, în gestionarea unei reclamaţii, în negocierea unui contract sau pentru a-şi alunga oboseala şi stresul după o zi grea de muncă, simţul umorului este esenţial pentru vânzător. Şi, din nefericire, nu poate fi învăţat. De altfel, nici una dintre caracteristicile de mai sus nu pot fi dobândite prin pregătire, dar pot fi antrenate dacă există deja în spiritul persoanei respective. De aceea, noi recomandăm ca selecţia de personal pentru vânzări să se concentreze pe depistarea şi măsurarea acestor caracteristici. Restul se învaţă!
Comentariul tau va fi primul
Seminar: Eseu vinzatorul bun Obiect: Tehnici de Vinzari