SENSURILE CONCEPTULUI DE DREPT Cuvântul „drept”este polisemantic, acesta putând căpăta, în funcţie de contextul în care este folosit, diverse accepţiuni. Etimologic, cuvântul românesc drept derivă din latinescul directus, cu sensul de drept, de-a dreptul, în linie dreaptă. De-a lungul timpului s-a păstrat această formă sonoră fiind conservat însă sensul conotativ, metaforic, al etimonului “directus”. Cu aceeaşi semnificaţie, conceptul drept este întâlnit şi în alte limbi de sorginte latină : droit- francezi, dritto- italieni, derecha – spanioli, etc. Romanii foloseau, pentru ceea ce numim în prezent drept un alt cuvânt, şi anume jus, care provine, potrivit unor autori[1], de la jubere- a porunci iar, potrivit altor autori[2] de la sanscritul ju – legătură, dreptul fiind ceea ce leagă pe toată lumea. Derivat etimologic din cuvântul jus este, în limba română, adjectivul juridic, care circumstanţiază diverse ipostaze ale existenţei şi manifestării dreptului în viaţa socială: raporturi juridice, acte juridice, răspundere juridică, etc. Jurisconsulţii romani, inspiraţi, cu precădere, din filozofia stoică, au definit dreptul după conţinutul acestuia, celebră fiind definiţia potrivit căreia „Juris praecepta sunt haec: honeste vivere, neminem laedere, suum jus cuique tribuere”[3]adică a trăi cinstit, a nu face rău nimănui, a da sau recunoaşte fiecăruia ceîi aparţine şi ce i se cuvine. În această concepţie, dreptul semnifică, aşadar, justiţie şi echitate, suprapunându-se moralei şi ocrotind aceleaşi valori. Aceeaşi concepţie care nu distinge între drept şi morală fundamentează şi definiţia dată, în antichitate, de Celsus : Jus est ars boni et aequi – dreptul este arta binelui şi a echităţii, şi care se regăseşte şi în lucrări elaborate în secolul XX- Jéllinek – „Dreptul este un minimum de etică”[4] De –a lungul timpului, definirea dreptului a preocupat atât pe jurişti, cât şi pe filozofi, care, în lucrările lor, au oferit diverse perspective asupra a ceea ce se înţelege prin drept. S-au încercat definiţii după ce conţine dreptul, după izvoarele acestuia, sau definiţii formale, care nu ţin seama decât de forma pe care o îmbracă regulile sociale când devin juridice. Nu vom insista asupra acestor definiţii, care ar putea fac obiectul unei lucrări mai ample şi cu un alt profil, mai apropiat de filozofia juridică decât de teoria generală a dreptului.
Comentariul tau va fi primul
Seminar: Test la teoria generala a dreptului Profesor: Rusu Elena