Tema 1. MARKETINGUL SERVICIILOR - DOMENIU SPECIALIZAT AL MARKETINGULUI Universalitatea marketingului reprezintă o trăsătură unanim acceptată de specialişti. Ea reflectă o realitate obiectivă exprimată prin difuzarea largă a marketingului, practic, în toate domeniile activităţii umane. Căutările în direcţia adaptării opticii şi metodelor marketingului la specificul diferitelor domenii au generat un proces de specializare caracterizat prin desprinderea şi constituirea mai multor ramuri şi subramuri - dacă nu autonome, în orice caz cu suficiente note distincte. O astfel de ramură, destul de clar conturată, atât teoretic, cât şi practic, este şi cea a marketingului serviciilor. Constituirea sa ca domeniu distinct al marketingului are la bază un anumit specific reflectat într-un conţinut aparte în care se regăsesc o serie de elemente comune bunurilor, serviciilor în ansamblu şi fiecărei categorii de servicii în parte. 1.1. Conţinutul marketingului serviciilor Aşa după cum a fost demonstrat, marketingul apare mai întâi în domeniul bunurilor ca o reacţie faţă de procesul separării tot mai pronunţate a producţiei faţă de consum, ca rezultat al căutărilor tot mai stăruitoare ale unor modalităţi eficiente de a reuni şi coordona preocupările legate de producţie cu cele legate de realizarea (vânzarea) produselor, de a le corela cu cerinţele efective de consum". În servicii, în condiţiile inseparabilităţii producţiei de consum, un proces similar are loc între prestator şi consumator, căutările şi preocupările urmărind corelarea serviciilor efectiv prestate cu aşteptările consumatorilor, în momentul întâlnirii acestora. Ele s-au materializat în definirea unui obiect propriu şi utilizarea unor metode şi tehnici specifice. 1.1.1. Obiectul marketingului serviciilor Tradiţional, întâlnirea prestator - consumator s-a desfăşurat în mod simplu, prestaţia apărând mai mult ca o "producţie" la comandă. Pe măsura dezvoltării societăţii însă, întâlnirea prestator - consumator are loc în urma unui proces din ce în ce mai complex care nu mai poate fi desfăşurat cu eficienţă prin mijloace clasice. Abordat într-o nouă optică acest proces defineşte obiectul marketingului serviciilor. El apare deci ca un ansamblu de metode si tehnici specifice marketingului, adaptate corespunzător succesiunii de etape care descriu procesul. În viziune sistemică procesul presupune o abordare atât separată, etapă cu etapă, cât şi ca întreg, în interacţiunea dintre aceste etape.
Comentariul tau va fi primul
Seminar: Marketingul serviciilor Obiect: Marketingul Serviciilor