Instrumente şi tehnici clasice ale managementului calităţii Tehnicile şi instrumentele clasice sunt preluate, preponderent din statistică, şi utilizate pentru: - sintetizarea şi reglementarea datelor şi informaţiilor în domeniul calităţii (fişe, tabele, grafice); - fundamentarea şi luarea deciziilor referitoare la calitate (eşantionarea); - supervizarea proceselor în scopul asigurării nivelului de calitate solicitat (diagrama de control). În continuare sunt prezentate succint cele şapte tehnici şi instrumente tradiţionale ale managementului calităţii. 1. Diagrama Pareto (fig. 3.1.) este o prezentare grafică a cauzelor diferitor neconformităţi frecvente în domenii de activitate variate, clasificate în funcţie de ponderea acestora în total. Diagrama facilitează selectarea priorităţilor de acţiune, determinând elementele importante în soluţionarea unei probleme. În domeniul calităţii pionieratul acestei metode îi revine lui J. Juran, care a constat că 80% din defecte provin din 20% de acţiuni necorespunzătoare. În construirea diagramei se parcurg următoarele etape: - selectarea elementelor supuse analizei (tipurile de defecte) şi clasificarea lor în funcţie de cauză; - stabilirea modalităţii de exprimare a elementelor (valori absolute sau relative); - stabilirea perioadei culegerii datelor; - culegerea şi ordonarea datelor, în funcţie de frecvenţa apariţiei lor; - construirea diagramei utilizând graficul în bare; - construirea curbei cumulative a frecvenţelor, prin însumarea succesivă a ponderilor fiecărui element, de la stânga la dreapta (în partea dreaptă a graficului).
Comentariul tau va fi primul
Seminar: Intrumenetele Managementului calitatii Obiect: Managementul Calitatii