Cultura afacerii - Cultura afacerii

SEMINARUniversitate ASEM Profesor Elena

preview iconExtras din document

Tema 2. ETICA AFACERILOR 2.1. Conceptul de etica afacerilor. 2.2. Factorii care generează un comportament etic. 2.3. Stadii de dezvoltare morală a unei firmei. Bibliografie Lilia Covaş „Cultura afacerilor ”, ed ASEM, Chişinău, 2004 Gh. Gh. Ionescu „Cultura afacerilor –modelul american”, Bucureşti, ed. Economica, 1997 2.1. Conceptul de etica afacerilor. Etica evidenţiază mecanismele interioare care determină acţiunile omului, comportamentul lui în interacţiunile cu cei din jur. În societatea modernă, etica şi-a extins „tentaculele” în aproape toate domeniile „acaparând” şi businessul. Problemele eticii în afaceri au o istorie tot atât de veche ca şi a antreprenoriatului. Istoricul eticii afacerilor se pierde în negura timpului. Codul lui Hamurabi, cioplit în piatră în 1970 î.e.n. conţine norme şi reguli cu privire la calitate, măsurători, preţuri, conduite, care trebuiau respectate de comercianţi şi producători. În secolul XV, în Austria a fost introdusă pedeapsa laptelui alterat: vânzătorul era obligat să bea laptele scos la vânzare, iar în secolul XVI în Franţa, negustorii de ouă stricate deveneau ţinta acestora. Dar aceste problemele au devenit mai actuale în prezent, când piaţa s-a transformat, iar concurenţa s-a înăsprit considerabil. Deciziile şi acţiunile „neetice”, „iresponsabile” ale managerilor legate de calitatea produselor şi serviciilor, publicitate, personal, aprovizionare, mită, protecţia mediului etc. sunt mai ample şi numeroase ce pot avea consecinţe nedorite asupra unor oameni sau grupuri. De exemplu, în ianuarie 2004 în Republica Moldova a fost scoasă din vânzare o partidă de suzete importate din Ucraina, care conţineau o doză mărită de zinc şi care fiind utilizate de copii puteau afecta considerabil sănătatea lor. În aceeaşi perioadă în Rusia au fost stopate realizările produselor sub mărcile „Tuttely” şi „Gerber” care erau destinate, la fel, copiilor. La produsele alimentare sub aceste mărci s-au depistat necorespunderi cu cerinţele după standardele calităţii şi siguranţei.

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Seminar: Cultura afacerii Obiect: Cultura afacerii