Blocajele comunicarii pot avea o asemenea intensitate, incat intre informatia transmisa si mesajul perceput sa existe diferente vizibile. Comunicarea ineficienta cauzeaza singuratate, conflicte, probleme in familie, insatisfactii profesionale, stres psihologic, boli fizice si chiar moartea, atunci când comunicarea este complet intrerupta. In raporturile interumane E. Limbos identifica patru tipuri de bariere personale care blocheaza comunicarea: • bariere cauzate de contextul socio-cultural (conflictul de valori si lipsa cadrelor de referinta, conditionarea si manipularea prin mass-media, prejudecatile, diferentele culturale); • bariere cauzate de frica endemica (infruntarea, agresivitatea, principiul competitiei, rezistenta la schimbare, lipsa increderii in sine); • bariere cauzate de atitudinile individualiste (comportament egocentric, necunoasterea propriei persoane, sentimentul de incompetenta sau ineficienta, lipsa de obiectivitate si realism, pasivitate excesiva); • bariere referitoare la relatiile individ-grup (marginalizarea, lipsa de autenticitate, izolare). Leonard Saules considera ca in procesul de comunicare pot interveni: • bariere de limbaj (aceleasi cuvinte au sensuri diferite pentru diferite persoane, starea emotionala a receptorului poate deforma ceea ce aude, ideile preconcepute si rutina influenteaza receptivitatea, dificultati de exprimare, etc); • bariere de mediu (climat de munca necorespunzator, folosirea de suporturi informationale inadecvate, etc); • bariere de conceptie (existenta presupunerilor, exprimarea cu stângacie a mesajului de catre emitator, concluzii pripite asupra mesajului,lipsa de interes a receptorului fata de mesaj). Sidney Shore identifica trei tipuri de blocaje ce constituie reale probleme in realizarea procesului de comunicare:
Comentariul tau va fi primul
Portofoliu: Barierele comunicarii Obiect: Cultura comunicarii interpersonale si organizationale