Majoritatea şcolilor din marketing sunt de părere că marketingul modern a apărut în Japonia în 1867 odată cu naşterea dinastiei Meidji din Egipt. Aceasta a permis eliminarea statului paternalist concomitent cu liberalizarea afacerilor, ceea ce a determinat pătrunderea pe piaţa niponă a firmelor externe, piaţa devenind liberă, concurentă şi competitivă. Totuşi, marketingul modern devine o putere între domeniile economice pe parcursul secolului trecut, în special datorită dezvoltării sale în cadrul economiei SUA. Dezvoltarea modernă s-a bazat pe existenţa a patru etape distincte, care pot fi analizate în modul următor: 1. perioada 1900- 1930 este cunoscută ca orientarea marketingului spre producţie şi producători 2. perioada 1930 -1950 se suprapune peste orientarea marketingului către distribuţie şi vânzări 3. perioada 1950- 1974 este cea a orientării marketingului către piaţă şi consumator 4. perioada 1974- 2000 este cea a orientării marketingului către societate în ansamblul ei( vezi noţiunea de marketing social) Finalul acestei perioade a permis şi lansarea unor concepte precum marketingul social( a nu se confunda cu marketingul social), turbomarketing şi marketing global. Primul deceniu al actualului secol a permis şi lansarea conceptului de marketing lateral( Kotler). Cea de-a treia etapă nominalizată- orientarea marketingului către piaţă şi consumator- a cunoscut orientări distincte în funcţie de specificul regiunilor mari ale lumii, astfel în SUA apar concepte precum economia bunăstării generale sau consumatorul, rege, însăşi preşedintele de atunci Kennedy enunţând pentru prima dată ideea de drepturi ale consumatorului, acestea fiind: • dreptul de a fi corect ş bine informat • dreptul de a putea decide sau alege în mod liber • dreptul de a plăti preţul sau tariful corect • dreptul de a putea returna bunul care are vicii ascunse. La ora actuală a apărul cel de-al cincilea drept, cel de a fi reprezentat, el fiind valabil doar pentru persoanele fizice care sunt protejate de OPC. În Europa marketingul se dezvoltă distinct şi din cauza apariţei unor comunicaţii economice regionale: • AELS (Asociaţia Economică a Liberului Schimb) creată de către ţări scandinave la care au aderat Austria, Elveţia şi Lichtenstein • CAER( Consiliul de Ajutoare Economic Reciproc) organizaţie economică creată în estul Europei de către ţările fost socialiste. Situaţia distinctă din vestul Europei, unde în etapă au fost create diverse: 1974 BENELUX – piaţa comună dintre Belgia, Olanda şi Luxemburg 1952 CECO – Comunitatea Economică a Cărbunelui şi a Oţelului alcătuită din ţările membre: Ben
Comentariul tau va fi primul
00:16Laborator: Etapele apariţiei marketingului modern Obiect: Marketing