1. Ce este ontologia? Numiţi problemele principale ale ontologiei. 2. Ce este existenţa? Numiţi tipurile principale ale existenţei. 3. Numiţi nivelurile de organizare ale materiei din perspectiva ştiinţei contemporane. 4. Numiţi şi caracterizaţi succint formele principale ale materiei în conformitate cu rezultatele ştiinţei contemporane. 5. De ce este dificilă obiectivitatea cunoştinţelor în ştiinţele socio-umane? 6. Selectaţi noţiunea care caracterizează cel mai elocvent modul de existenţă a materiei: a. substanţa b. timpul c. mişcarea d. spaţiul e. atomul 7. Ce este mişcarea ca noţiune filosofică? Care este coraportul dintre mişcare şi dezvoltare? 8. Cum înţelegeţi dezvoltarea, progresul şi regresul? 9. Ce este dezvoltarea progresivă? Daţi exemple din domeniul economiei şi al culturii.
10. Ce este dezvoltarea regresivă? Daţi exemple din domeniul economiei şi al culturii.
11. Numiţi şi caracterizaţi succint proprietăţile spaţiului ca formă a existenţei.
12. Numiţi şi caracterizaţi succint proprietăţile timpului ca formă a existenţei.
13. Care dintre caracteristicile enumerate mai jos se referă la spaţiu şi care la timp:
1. obiectivitate 2. multidimensionalitate
3. universalitate 4. ireversibilitate
5. omogenitate 6. reversibilitate
7. neomogenitate 8. durata
9. întindere 10. unidimensionalitate
14. În ce constă specificul spaţiului şi timpului biologic?
15. Caracterizaţi particularităţile spaţiului economic.
16. Caracterizaţi particularităţile timpului social.
17. Definiţi următoarele noţiuni: element, structură, sistem.
18. Definiţi „legea” ca categorie filosofică. Clasificaţi legile după tipuri şi forme.
19. Dezvăluiţi esenţa noţiunii de conştiinţă. Arătaţi evoluţia istorică a acestei noţiuni, produsă în cadrul filosofiei. Elucidaţi esenţa conştiinţei din perspectiva psihologică.
20. Numiţi particularităţile esenţiale ale conştiinţei.
21. Reflectarea ca atribut al materiei este specifică:
a. doar materiei vii
b. doar materiei nevii
c. formelor superioare de organizare ale materiei
d. tuturor formelor materiei
22. Care din prezentările de mai jos corespund ştiinţei contemporane în privinţa interpretării conştiinţei:
a. conştiinţa - proprietate a materiei
b. conştiinţa - proprietate a materiei vii
c. conştiinţa – proprietate superioară a materiei
d. conştiinţa - proprietate a materiei nevii
23. Expuneţi esenţa raportului dintre creier şi conştiinţă.
24. Cum explicaţi corelaţia dintre material şi ideal în conştiinţă?
25. Explicaţi esenţa problemei intelectului artificial.
26. Caracterizaţi succint corelaţia dintre conştiinţă şi limbaj.
27. Definiţi limbajul artificial şi cel natural.
28. Elucidaţi esenţa psihicului şi a conştiinţei. Marcaţi coraportul dintre ele.
29. Expuneţi şi caracterizaţi structura conştiinţei.
30. Conştiinţa şi conştiinţa de sine – sunt noţiuni sinonime?
Da Nu (argumentaţi răspunsul).
31. Cine dintre filosofi a fondat metoda psihanalizei:
a) I. Kant
b) F. Hegel
c) K. Marx
d) K. Jung
e) S. Freud
f) E. Fromm
32. Analizaţi corelaţia dintre „sine”, „eu” şi „supraeu” din psihanaliză freudistă.
33. Numiţi elementele psihicului uman formulate de S. Freud.
34. Descrieţi esenţa gnoseologiei, a epistemologiei şi a raportului dintre ele.
35. Numiţi şi caracterizaţi succint esenţa concepţiilor gnoseologice despre posibilitatea cunoaşterii lumii de către om.
36. Numiţi ideile de bază ale scepticismului antic, modern şi postmodern.
37. Scepticismul şi agnosticismul - reprezintă una şi aceeaşi poziţie filosofică?
Da Nu (Argumentează răspunsul)
38. Căruia dintre curentele filosofice îi aparţine afirmaţia, că în procesul cunoaşterii poziţia determinantă aparţine raţiunii, gândirii abstracte:
a) sensualism
b) empirism
c) convenţionalism
d) raţionalism
e) scepticism
f) agnosticism
39. Căruia dintre curentele filosofice îi aparţine afirmaţia, că în cunoaştere importantă este senzaţia, perceperea senzaţională:
a) sensualism
b) empirism
c) convenţionalism
d) raţionalism
e) scepticism
f) agnosticism
40. Explicaţi raportul dintre subiectul şi obiectul cunoaşterii.
41. Nivelele şi formele procesului de cunoaştere sunt următoarele:
42. Caracterizaţi esenţa şi formele nivelului senzorial al cunoaşterii.
43. Caracterizaţi esenţa şi formele nivelului raţional de cunoaştere.
44. Dezvăluiţi esenţa noţiunii de adevăr şi formele acestuia.
45. Minciuna şi eroarea sunt una şi aceeaşi:
Da Nu (argumentaţi răspunsul).
46. Numiţi criteriile adevărului cunoaşterii.
47. Expuneţi principalele poziţii filosofice asupra adevărului.
48. Expuneţi pe scurt esenţa noţiunii de ştiinţă.
49. Dezvăluiţi structura cunoaşterii ştiinţifice.
50. Caracterizaţi concis cunoaşterea empirică şi formele ei.
51. Caracterizaţi formele cunoaşterii teoretice: problema ştiinţifică, ipoteza, teoria. Arătaţi rolul lor în cunoaştere.
52. Numiţi temeiurile de clasificare a cunoştinţelor.
53. Începuturile reflecţiilor metodologice se leagă de numele lui:
a). Thales d). Socrate
b). Anaximene e). Aristotel
c). Anaximandru
(Alegeţi răspunsul corect)
54. Ce este paradigma şi ce rol joacă aceasta în metodologia ştiinţei contemporane?
55. Cine dintre filosofi a elaborat noţiunea de paradigmă:
a. K. Popper b. T. Kuhn
c. I. Lakatos d. P. Feyerabend
e. B.Russel f. L.Wittgenstein
56. Dezvăluiţi esenţa atât a metodei cât şi a metodologiei.
57. Cum se clasifică metodele de cunoaştere în ştiinţa contemporană?
58. Caracterizaţi esenţa noţiunii de societate. Numiţi elementele principale ale structurii societăţii.
59. Numiţi poziţiile filosofice principale cu privirea la problema apariţiei şi dezvoltării societăţii.
60. Ce este societatea civilă şi care sunt elementele sale principale?
61. Ce înţelegeţi prin noţiunea de sistem politic al societăţii? Numiţi elementele sale principale.
62. Dezvăluiţi esenţa sistemului economic al societăţii.
63. Caracterizaţi succint esenţa determinismului geografic.
64. Caracterizaţi succint esenţa concepţiei materialiste despre societate.
65. Enumeraţi principalele probleme ecologice ale contemporaneităţii şi indicaţi căile de rezolvare ale acestora.
66. Elucidaţi aspectele problemelor ecologice caracteristice Moldovei.
67. Numiţi problemele sociale şi economice cu care se confruntă Republica Moldova în perioada de tranziţie.
68. Ce este noosfera şi care este rolul acestei noţiuni în rezolvarea problemelor ecologice actuale?
69. Numiţi şi caracterizaţi succint tendinţele de bază, ce caracterizează epoca istorică contemporană.
70. Dezvăluiţi esenţa şi enumeraţi factorii progresului social.
Super!Ms mult
cbcv
super!!!
minunat!!!! insa unele raspunsuri sunt gresite...
mersi din suflet...mia ajutat mult!!!
Ajuta
13 ani in urmaFituici: Filosofie subiectele testul 2 copiute Profesor: Chistruga Ilarion