Conspecte La merceologia marfurilor nealimentare - Merceologie

FITUICIUniversitate ASEM Profesor Handrabura Alina

preview iconExtras din document

1. Semnificaţia şi obiectul de studiu al Merceologiei şi expertizei mărfurilor nealimentare. Termenul de "expertiză" derivă din latinescul "experior" (a incerca, a proba) şi are semnificaţia de cercetare a unei probleme de către un specialist intr-un anumit domeniu. Scopul cercetării este de a elucida unele chestiuni de fapt in faţa unor organe judiciare sau in faţa partenerilor unui contract. Expertiza foloseşte mijloacele ştiinţei şi tehnicii pentru a furniza organelor judiciare, agenţilor economici sau partenerilor in litigiu probe concludente pentru ca aceştia să poată lua hotarari juste. Expertiza se poate defini ca mijlocul de probă prin care, în baza unei cercetări metodice folosind procedee ştiinţifice, expertul aduce la cunoştinţa organului care l-a împuternicit concluzii motivate ştiinţific cu privire la faptele pentru a căror elucidare sunt necesare cunoştinţe specializate.* Obiectul expertizei merceologice este stabilirea exactă a calităţii reale a loturilor de produse, in relaţie cu condiţiile, cauzele, locul şi imprejurările care au generat abateri de la calitatea prescrisă şi contractată. Este necesară in toate cazurile in care pot să apară interpretări diferite ale unor informaţii importante referitoare la produs; se apelează la expertiza merceologică pentru cercetarea şi clarificarea unor probleme controversate sau aflate in litigiu, legate de comerţul cu mărfuri, fie alimentare, fie nealimentare. Aşadar, obiectul central şi cel mai important al expertizei merceologice il constituie problemele legate de calitatea produselor. Obiectivele concrete ale unei expertize merceologice pot fi unul sau mai multe din următoarele aspecte: - identificarea unui produs sau al unui lot de produse - stabilirea calităţii unui produs şi a concordanţei acesteia cu normele tehnice - aprecierea măsurii in care calitatea unui produs a suferit modificări in raport cu starea iniţială şi reconstituirea calităţii iniţiale a produsului. - stabilirea cauzelor care au determinat abaterea calitativă a unui produs, inclusiv problemele create de eventualele ambalaje necorespunzătoare. Conexiunea merceologiei cu alte ştiinţe. 2. Metodele de cercetare ale mărfurilor nealimentare. Expertiza merceologică presupune o verificare retroactivă a calităţii mărfurilor, adică reconstituirea faptelor atat din etapele circulaţiei mărfurilor, cat şi, dacă este necesar, din fabricaţia lor. Metodele de investigare folosite in acest scop sunt metoda istorică, metoda observaţiei şi experimentului şi metoda statistică. Metoda istorică constă in reconstituirea pe cale deductivă a parcursului unui produs in timp şi spaţiu, cu modificările calitative negative care apar in acest timp. Reonstituirea parcursului produsului in timp şi in

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Fituici: Conspecte La merceologia marfurilor nealimentare Obiect: Merceologie