6. Norme de drept administrativ. a)definiti normele de drept admin si trasaturile lor caracteristice: Norma de drept administrativ este o regula juridica ce reglementeaza relatiile sociale care fac obiectul Dreptului administrativ, ca ramura de drept. Aceste relatii apar în procesul de executare a legii, de catre organele administratiei de stat, în care acestea se manifesta ca autoritati publice, în realizarea puterii de stat. Normele de drept administrativ sunt extrem de variate, în concordanţă cu multitudinea de domenii în care este implicată administraţia publică. În funcţie de domeniul de reglementare pot fi identificate: ♦Norme prin care se reglementează înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea organelor administraţiei publice, competenţa lor materialăşiteritorială, raporturile cu alte organe de stat, controlul ce se poate exercitaasupra activităţii lor; ♦Norme prin care sunt reglementate raporturile organelor administraţiei publice cu persoane fizice şi juridice nestatale, privind drepturile şi obligaţiile acestora în relaţiile lor cu autorităţile administrative. În această reglementare sunt incluseşi normele care prevăd răspunderea participanţilor la asemenea raporturi, consecinţele încălcării drepturilor şi obligaţiilor lor reciproce; ♦Norme care reglementează procedura activităţii administraţiei publice – acele norme care prevăd în ce condiţii se desfăşoară activitatea realizată de administraţie, atât în interiorul său, cât şi în raporturile cu subiecţi din afara acesteia. b)determin structura si clasific de drept admin Structura normei de drept administrativ Norma de drept administrativ are o structura trihotomica, respectiv ipoteza, dispozitie si sanctiune. Ipoteza normei de drept administrativ ca regula, este foarte dezvoltata, datorita specificului administratiei de a pune în practica vointa politica a legiuitorului si de a se adapta la situatiile foarte variate din societate si se refera la: - împrejurarile, conditiile, situatiile în care se aplica norma juridica; - subiectele de drept, persoane fizice sau juridice, care cad sub incidenta normei; - definitii; - principii; - explicarea semnificatiei unor termeni. În functie de atitudinea impusa administratiei printr-un act cu caracter normativ, ipoteza: - are caracter absolut determinat, fiind vorba despre asa numita „competenta legata”, când norma legala impune un anumit comportament; - are caracter relativ determinat, lasând posibilitatea administratiei sa decida, în functie de circumstante, daca va face sau nu ceea ce legea consacra în termeni generici. .Dispozitia normei de drept administrativ Deoarece administratia publica se desfasoara în regim de putere publica si are ca scop realizarea unui bine general, este normal ca dispozitia normei administrative sa fie imperativa, categorica, impunând o anumita prestatie sau interzicând o anumita activitate. Exista trei categorii de dispozitii ale normei de drept administrativ: a) onerative, prin care se impune o anumita condu
Comentariul tau va fi primul
23:59Fituici: Tema normele dreptului administrativ Profesor: Bobeica