1. INTRODUCERE ÎN MANAGEMENTUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞI MIJLOCII 1. Trăsături ale întreprinderilor mici şi mijlocii Rolul şi importanţa întreprinderilor mici şi mijlocii decurg din anumite trăsături care fac ca ele să fie mai mult decât o “miniatură” a întreprinderilor mari, şi anume: ♦ Oferă noi locuri de muncă şi constituie un climat propice pentru perfecţionarea angajaţilor, aceştia dobândind experienţa necesară pentru a se transfera apoi în întreprinderi mari, unde motivaţia în muncă este mai mare; ♦ Favorizează inovarea şi flexibilitatea. Multe produse şi procese tehnologice noi au fost create în întreprinderile mici şi mijlocii întrucât întreprinderile mari, deşi au compartimente de cercetare puternice, tind să-şi canalizeze eforturile spre îmbunătăţirea produselor existente, pe care să le producă apoi în cantităţi mari, obţinând avantaje generate de economia dimensională. Întreprinderile mari nu au aceeaşi flexibilitate ca şi întreprinderile mici şi mijlocii. Întreprinderile mici şi mijlocii, pentru a avea succes, trebuie să-şi canalizeze eforturile spre crearea de noi produse şi servicii, fiind astfel capabile să-şi adapteze rapid producţia la schimbările cererii. ♦ Stimulează concurenţa, adică întreprinderile mici şi mijlocii au un rol activ în crearea unei economii sănătoase şi competitive. Ele încurajează concurenţa în ceea ce priveşte preţul, designul produselor şi eficienţa. Fără existenţa întreprinderilor mici şi mijlocii, întreprinderile mari ar deţine monopolul pe domenii de activitate. ♦ Ajută la funcţionarea întreprinderilor mari, prin faptul că anumite activităţi pot fi mai bine realizate de către întreprinderile mici şi mijlocii. Astfel dacă aceste întreprinderi ar fi instantaneu desfiinţate, întreprinderile mari ar fi nevoite să desfăşoare multe activităţi care nu sunt eficiente pentru ele. Activităţile care pot fi mai eficient realizate în întreprinderile mici şi mijlocii sunt aprovizionarea cu materii prime şi subansamble (aceste întreprinderi acţionând ca şi subcontractanţi pentru întreprinderile mari), respectiv distribuţia produselor fabricate de către întreprinderile mari. De exemplu, firma General Motors din S.U.A se aprovizionează cu repere, subansamble şi servicii de la peste 37.000 întreprinderi mici şi mijlocii. Firma italiană Benetton desfăşoară aproximativ 95% din procesul de producţie prin intermediul unor subcontractanţi care sunt întreprinderi mici şi mijlocii. ♦ Fabrică eficient produse, respectiv prestează eficient servicii. Faptul că întreprinderile mici şi mijlocii continuă să supravieţuiască într-un mediu economic concurenţial constituie o dovadă a funcţionării lor eficiente. Dacă ele ar fi ineficiente şi nu ar avea o contribuţie utilă în economie, atunci ar fi “înghiţite” de concurenţii puternici.
Comentariul tau va fi primul
Curs: Managementul IMM, specificul întreprinderilro mici si mijlocii Profesor: Ursu