1.1. DEFINIREA NOTIUNII DE MANAGEMENT 1.2. FUNCTIILE MANAGEMENTULUI 1.3. STILURI DE CONDUCERE SI TIPURI DE MANAGERI 1.4. METODE DE CONDUCERE Cuvantul „management” deriva din latinescul „manus” (mana) si reprezinta ca expresie literara „manevrare”. Managerul este cel ce se ocupa cu manevrarea, cu conducerea, participand nemijlocit la efectuarea actiunii. De la latinescul „manus“ s-a format in franceza „manège“, fiind imprumutat in limba engleza sub forma verbului „to manage” avand intelesul de „a administra”, „a conduce”. De aici au aparut cuvintele de „manager” si „management“ care inseamna „conducator” si „conducere”. Corespondentul semantic al managementului in limba romana este „conducere“ sau sintagma „conducere stiintifica”. Termenul „conducere” este tot mai mult inlocuit cu „management“, datorita nu doar predispozitiei specialistilor si publicului spre completarea limbii cu neologisme, determinate de tendinta evidenta de deschidere a statelor spre exterior, dar si ca acest termen a capatat recunoastere inernationala. Mangementul a aparut, s-a dezvoltat si perfectionat cu referire directa la economie, dar treptat s-a impus in toate domeniile activitatii umane: politica, invatamant, stiinta, cultura etc. Dimensiunea performantelor atat in unitatile economice cat si din celelalte domenii depinde de calitatea conducerii. Managementul constituie unul dintre cei mai semnificativi factori care conditioneaza dimensiunile performantelor obtinute de intreprideri, de catre alte institutii, precum si de economiile nationale, tarile lumii. In literatura de specialitate, in ceea ce priveste definirea notiunii de management sunt intalnite numeroase definitii dintre care prezentam cateva: 1. Managementul constituie un sistem de concepte si metode prin care se realizeaza conducerea unei entitati micro sau macro: economica, cultural-stiintifica, politica si sociala, in vederea atingerii unor performante ridicate si durabile – Alexandru Puiu. 2. Managementul este echivalent cu persoanele de conducere. Managerul directioneaza activitatea celorlalti si isi realizeaza activitatea determinadu-i pe ceilalti sa si-o relizeze pe a lor – Peter Druker. 3. Managementul inseamna organizare, arta de a conduce, de a administra, deci conducere – Jean Gerbier. 4. Managementul este arta de a mobiliza si de a canaliza intreaga inteligenta a tuturor in serviciul scopului urmarit de intreprindere – Konosuka Matsushita. ...
Comentariul tau va fi primul
Curs: Managementul - notiuni generale Profesor: Turcan Rina