Aptitudinile - Taras Svetlana

CURSUniversitate USM Caiet Psihologie

preview iconExtras din document

Definiţie şi descriere generală Clasificarea aptitudinilor Aptitudinea ne dă măsura gradului de organizare a sistemului personalităţii sub aspect adaptativ-instrumental concret. Ea ne răspunde la întrebarea: „ce poate şi ce face efectiv un anumit individ în cadrul activităţii pe care o desfăşoară ?” şi se leagă întotdeauna de performanţă şi eficienţă, în dublul său înţeles: cantitativ şi calitativ. Cu cât cele două laturi ale performanţei iau valori mai ridicate, cu atât aptitudinea este mai bine structurată, şi invers. Pe de altă parte, termenul de aptitudine îl putem folosi într-o accepţiune lărgită şi într-una restrânsă. În sens larg, el exprimă potenţialul adaptativ general al individului uman, pe baza căruia el reuşeşte să facă faţă mai mult sau mai puţin bine multitudinii situaţiilor şi solicitărilor externe şi să-şi satisfacă stările de necesitate. Din acest punct de vedere, se poate afirma că aptitudinea este o componentă inalienabilă a oricărei structuri normale de personalitate. De altfel, aceasta ţine de logica internă a dezvoltării oricărui organism animal, care reclamă un minimum de diferenţieri şi specializări funcţionale, pentru asigurarea supravieţuirii în condiţiile variabile ale mediului şi atingerea finalităţii proprii şi a celei de specie. În sens restrâns, termenul de aptitudine este aplicabil numai omului şi el desemnează un asemenea potenţial instrumental-adaptativ care permite celui ce-l posedă realizarea, într-unul sau în mai multe domenii de activitate recunoscute social, a unor performanţe superioare mediei comune. Cazul obiectiv în care se validează o aptitudine îl constituie formele fundamentale de activitate ale omului: jocul, învăţarea şi munca, în cele două variante ale sale – fizică şi intelectuală, în unitatea celor două verigi – executivă şi creatoare. Aceasta înseamnă că şi pentru evaluarea veridică a aptitudinilor, metoda cea mai eficientă este analiza produselor activităţii. Testele zise de aptitudini nu ne oferă decât „fragmente” mai mult sau mai puţin relevante şi reprezentative din complexa structură a aptitudinii reale. ...

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: Aptitudinile Profesor: Taras Svetlana