TEMA 1: Conceptul de marketing. 1.Esenţa, apariţia şi evoluţia marketingului. 2.Funcţiile şi principiile marketingului. 3.Strategia de marketing. 1. Referitor la noţiunea de marketing şi la esenţa ei au existat definiţii şi anume: a) asociaţia americană de marketing, defineşte marketingul ca un ansamblu de activităţi, prin care se dirijează fluxul de produse şi servicii, de la producător la consumator. b) Biker Druker afirmă că marketingul este întregul buissnes, văzut din punct de vedere al rezultatului final şi acest punct de vedere trebuie să fie al consumatorului. c) Fillip Cotler afirmă că marketingul este o activitate umană, orientată spre satisfacerea nevoilor şi dorinţelor consumatorilor prin procesul de schimb. Termenul de marketing provine de la englezul market, ceea ce înseamnă piaţă, şi reflectă activitatea în domeniul comercializării produselor şi serviciilor. Evoluţia Marketingului a decurs în 3 faze: a) Orientarea spre producţie( anii 1850). Toate firmele în această periodă, îşi orientau activitatea asupra producerii produselor destinate vînzării. Aceste firme în această perioadă, trăgeau atenţia mai mult asupra creşterii volumului de producţie, reducerii cheltuielilor şi îmbunătăţirii calităţii. b) Orientarea promovării ( 1933), atunci cînd sa ajuns în situaţia unei crize de supra-producţie. Acest fapt a condus la deplasarea accentului dinspre producţie, spre promovare, cîştigînd impotanţă şi influenţă. c) Orientarea de Marketing, spre client (din 1950), cînd firmele au început să fie preocupate de identificarea unor modalităţi de aşi satisface în cea mai mare măsură clienţii şi de a spori eficienţa şi controlul funcţionării lor. Pentru prima dată ca disciplină în învăţămînt marketingul a apărut în universităţile americane în 1908-1909, în Romînia – 1987, RM – 1993. Esenţa activităţii de marketing constă în: 1) Studierea complexă a pieţii. 2) Planificarea sortimentului de producţie. 3) Elaborarea măsurilor de satisfacere deplină a cerinţelor consumatorului. 4) Planificarea şi realizarea proceselor de comercializare a mărfurilor. 5) Studierea impactului asupra organizării şi dirijării procesului de producţie.
Comentariul tau va fi primul
Curs: Conspect MARKETING Profesor: S.E.