Tema 1. Marketingul Serviciilor - domeniu specializat al marketingului “ Cea mai eficientă abordare a marketingului serviciilor nu constă în reinventarea conceptului şi funcţiilor sale, ci în transferul lui ţinînd cont de asemănările şi deosebirile dintre produse şi servicii.” Michael J. Thomas, Norman E. Waite 1. Conceptualizarea şi definirea marketingului serviciilor 2. Caracteristicele marketingului serviciilor 3. Apariţia, dezvoltarea şi evoluţia marketingului serviciilor 1. Conceptualizarea şi definirea marketingului serviciilor Marketingul apare în domeniul bunurilor ca o reacţie faţă de procesul separării tot mai pronunţate a producţiei faţă de consum şi ca rezultat al necesităţii găsirii a unor modalităţi eficiente de a reuni şi coordona preocupările legate de producţie cu cele legate de realizarea produselor, corelând cerinţele efective de consum. Una din ramurile clar conturate atât teoretic, cât şi practic este marketingul serviciilor. Constituirea sa ca domeniu distinct al marketingului are la bază specificul reflectat de conţinut, în care se regăsesc o serie de elemente comune bunurilor şi serviciilor, precum şi fiecărei categorii de servicii în parte. Reieşind din trăsătura universalităţii marketingului, acesta este implementat în domeniul serviciilor numai că: 1. În domeniul bunurilor a fost rezultatul supra-aglomeraţiei de mărfuri şi a necesităţii ieşirii din situaţie a firmelor, iar: 2. În domeniul serviciilor ca condiţie de inseparabilitate dintre producţie şi consum şi care urmăreşte satisfacţia consumătorului prin anumite avantaje. Majoritatea definiţiilor consideră : Marketingul serviciilor reprezintă ansamblu de metode şi tehnici specifice marketingului care sunt adaptate şi acomodate unui proces specific. După V. Olteanu marketingul serviciilor este un domeniu specializat al marketingului, autonom, clar diferenţiat, aflat în plin proces de consolidare şi dezvoltare. De altfel, se atestă o evoluție a ideilor de bază legate de marketingul serviciilor de la origini și pe parcursul dezvoltării sale, cronologic putem observa următoarele:
Comentariul tau va fi primul
Curs: Curs integru La Marketingul serviciilor Profesor: Remesovschi Natalia