În patrimoniul unităţilor de comerţ, mărfurile reprezintă valorile materiale cu cea mai mare pondere şi au o serie de particularităţi privitoare la structura lor sortimentală, la gestionare şi mişcare, la modul de organizare şi de funcţionare a gestiunilor, precum şi la evidenţa lor operativă şi contabilă. Din aceste motive, pentru asigurarea integrităţii valorilor materiale şi băneşti încredinţate gestionarilor în scopul desfăşurării activităţii comerciale, este necesară organizarea controlului gestionar al acestor valori. Controlul gestionar al mărfurilor, al ambalajelor, al altor valori materiale şi al mijloacelor băneşti se realizează în principal prin inventariere. Unităţile comerciale au obligaţia legală să efectueze inventarierea stocurilor de mărfuri şi ambalaje. Aşa, conform art. 24 Inventarierea patrimoniului din Legea contabilităţii, entităţile trebuie să efectueze inventarierea generală a elementelor de activ şi pasiv, cel puţin o dată pe an pe parcursul desfăşurării activităţii sale, în cazul reorganizării sau încetării activităţii, precum şi în cazurile prevăzute de Regulamentul privind inventarierea nr.60 din 29.05.2012, aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.166-169/953 din 10.08.2012), în continuare Regulament. Acest Regulament determină modul şi regulile generale de efectuare a inventarierii, pe când regulile specifice de efectuare a inventarierii în ramuri se elaborează de organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi de autorităţile administraţiei publice locale, precum şi de alte organe autorizate şi se aprobă de Ministerul Finanţelor.
Comentariul tau va fi primul
Curs: Contabilitatea altor operaţiuni comerciale Profesor: Racu