Conceptul, esenta si rolul preturilor in economie - Popa Daniela

CURSUniversitate ASEM Caiet Preturi si Tarife

preview iconExtras din document

1.1 Abordarea conceptului de preţ în teoria economică 1.2 Funcţiile preţului 1.3 Sistemul de preţuri 1.4 Tipurile preţurilor şi clasificarea lor 1.5 Factorii de influenţă şi procesul formării preţurilor Preţul desemnează un concept multidimensional care, prin valenţele sale economic şi psihologice, se dovedeşte a fi atît un instrument macroeconomic, cît şi unul microeconomic pe care întreprinderea îl poate utiliza ca element de bază în deciziile sale strategice şi tactice. În activitatea oricărei întreprinderi producătoare de bunuri şi servicii, preţul deţine un rol special, de maximă importanţă pentru atingerea obiectivului final pe care şi-l propune – maximizarea profitului. Ca instrument al pieţei şi un indicator esenţial al realităţii economico-sociale preţul pieţei reprezintă o cantitate de monedă pe care cumpărătorul este dipus şi poate să o ofere producătorului în schimbul bunului pe care acesta îl poate oferi. În economia contemporană preţul se poate manifesta prin diverse forme ale sale: - tarif – în cazul serviciilor; - taxă – în cazul plăţilor la buget sau alte instituţii de stat; - impozit – ca preţ al dreptului de a cîştiga bani; - salariu – preţ al muncii; - dobîndă – ca preţ pentru utilizarea banilor împrumutaţi; - dividende – preţ al capitalului acţionar ş.a. Preţurile, „creaţie” a producţiei de schimburi de mărfuri, au devenit o categorie economică de prim rang sub raportul complexităţii şi intercondiţionării lor cu alte categorii şi procese economice, cu dinamica globală a dezvoltării economico-sociale a unei ţări. Preţurile sunt cuvinte întâlnite pretutindeni, oriunde şi oricând, cu o frecvenţă pe care nu o au ceilalţi termeni economici. Orice individ sau agent economic plăteşte sau/ încasează zilnic nenumărate preţuri. În domeniul economic prezenţa preţului este evidentă, fiindcă în categoria de preţ sunt întrunite toate problemele de dezvoltare economică: producţia, mărfurile, munca, informaţia, capitalul, investiţiile, transporturile, serviciile, folosirea pământului etc. aceste relaţii au făcut şi fac din problema analizei naturii preţurilor o formă frecventă de investigare ştiinţifică a lor. ...

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: Conceptul, esenta si rolul preturilor in economie Profesor: Popa Daniela