Management ŞI MARKETING - Olteanu Ion

CURSUniversitate Universitatea Agrara de Stat din Moldova Caiet Management

preview iconExtras din document

CUPRINS • managementul nu se identifică cu activitatea de administrare. Aceasta presupune o abordare statică a întreprinderii în care accentul cade pe munca de birou, în timp ce activitatea de management urmăreşte capacitatea întreprinderii de a se adapta la schimbări; • managementul nu înseamnă leadership, aşa cum managerul nu înseamnă leader. Corelaţiile dintre aceste activităţi se reflectă din răspunsurile la două întrebări. Trebuie managerii să fie leaderi? Trebuie leaderii să fie manageri? Răspunsurile la acestea ar fi cel mai bine să fie DA şi respectiv DA sau măcar DA şi respectiv NU NEAPĂRAT. Un manager ocupă o poziţie oficială în organizaţie şi se bucură de o anumită autoritate formală, dar leaderul este acceptat de marea masă a indivizilor şi este respectat într-o formă neimpusă, care vine de la sine. Cu alte cuvinte, leaderul are talentul de a fi conducător, pe când managerul practică activitatea de conducere în condiţiile în care arta practicării îi este mai mult sau mai puţin cunoscută. Managementul, ca grup de oameni care conduce un sistem economic (o direcţie, un departament, o secţie, o întreprindere, un minister etc.) se diferenţiază cel puţin după două criterii şi anume: • domeniul de activitate în care lucrează managerul; • nivelul ierarhic din cadrul organizaţiei în care activează. Este evident că un manager nu face acelaşi lucru cu un altul din alt domeniu de activitate şi nici în acelaşi domeniu, doi manageri nu realizează aceeaşi muncă dacă se situează pe trepte diferite ale piramidei conducerii. Un ministru nu desfăşoară aceeaşi activitate cu un rector sau un director de spital sau un preşedinte de bancă. În plus, rectorul nu desfăşoară o activitate identică cu un decan sau şef de catedră sau şef de lucrări. Cu cât managerul se situează pe o treaptă mai înaltă a piramidei conducerii, cu atât ponderea funcţiilor tehnice, de execuţie scade şi creşte ponderea funcţiilor manageriale. Ca ştiinţă, managementul reprezintă o ştiinţă economică de firmă, ca şi marketingul. Locul său în cadrul sistemului ştiinţelor economice nu este central, dar conţinutul său se dezvoltă prin prelucrarea conceptelor de bază de la alte ştiinţe economice pe care le interpretează într-o manieră proprie şi la rândul său, oferă idei, teorii şi principii care pot fi preluate de alte ştiinţe ale sistemului.

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: Management ŞI MARKETING Profesor: Olteanu Ion