Tema 6. Cultura organizational 6.1.Cultura organizational (Oliver)- set de credinte partajat de cea mai mare parte a personalului unei org, referitoare la cum oamenii ar trebui sa se comporte in procesul muncii si la cele mai importante scopuri si sarcini de realizat. Dupa Nicolescu- sistemul de valori, simboluri, convingeri, aspiratii, comportament acceptat de membrii org ca baza comuna de actiune. Are elemente: A) Obiective- aspectul material al vietii org, simbolica, confortul; B) Subiective- aspectul nematerial al org, credinte, valori; Elementele culturii: I) Grupa- produse artificiale: 1) produse fizice artificiale- elemente tangibile, obiective. Simbolul cultural poate fi reprezentat de un obiect care serveste drept mijloc de transmitere a unui mesaj cu o anumita semnificatie in cadrul org; servesc pentru a exprima anumite conceptii, a promova valorile; 2) produse artificiale de comportament- obisnuinte, traditii, ceremonii, ritualuri. Tipuri de ritualuri: *de pasaj(de schimbare a postului, avansare); *de degradare(concediere); *de implinire( evidentiere a performantelor); *de reinoire (diplome); *de reducere a conflictelor; *de integrare( festivitati deosebite); *tabuuri- teme de discutii interzise; 3) produse artificiale verbale- limbajul si sloganurile cuprind mesaje cu o anumita semnificatie; miturile si povestile reflecta istoria org, valorile mostenite, imaginea, categorii: mitul detinatorului de putere, umanitatii sefului, ascensiunii sociale. II) Grupa-actori si eroi: actorii sunt persoane care au lucrat in firma cu roluri mai importante; eroii sunt persoanele principale ale povestilor, perosane ce au intrat in memoria colectiva’ III) Grupa-credinte (idei formulate prin propozitii), valori (preferinte collective care se impugn tuturor membrilor org), norme( reguli specific de comportament); IV) Grupa-perspective , idei impartasite in comun de membrii org cei ajuta sa actioneze intro situatie datam performante asteptate din partea angajatilor, metode de selectare a noilor angajati, metode de perfectionare; V) Grupa- conceptii de baza constau din principii promovate de conducerea de nivel superior, opinia pe care managerii o au despre ei, despre altii.
Comentariul tau va fi primul
Curs: Temele 6-10 conspectate Profesor: Olga