CAPITOLUL 1 CALITATEA – TRECUT , PREZENT ŞI VIITOR 1.1. Repere istorice ale conceptului asigurării calităţii Calitatea produselor şi serviciilor reprezintă una dintre cele mai importante forme de apreciere a capacităţii de concepţie, a respectării disciplinei tehnologice şi a atitudinii participative a personalului întreprinderii la perfecţionarea activităţilor întreprinderii, creşterea productivităţii muncii, satisfacerea exigenţelor clienţilor, mărirea competitivităţii produselor pe piaţă. O dată cu dezvoltarea producţiei de bunuri în a doua jumătate a secolului al XIX-lea au început să apară unele preocupări tehnico-ştiinţifice sistematice în domeniul calităţii, a căror evoluţie s-a desfăşurat în mai multe etape, cu caracteristici specifice: etapa inspecţiei calităţii, etapa controlului calităţii prin metode statistice, etapa asigurării calităţii şi etapa calităţii totale. 1.1.1 Etapa inspecţiei calităţii La sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX, F.W. Taylor a formulat o serie de principii de conducere şi organizare ştiinţifica a activităţilor din întreprindere care separă activităţile celor care proiectează de partea de execuţie şi control. Taylor a atribuit inginerilor şi specialiştilor sarcina de a proiecta activităţile şi a lăsat muncitorilor şi inspectorilor responsabilitatea execuţiei şi calităţii lucrărilor. Responsabilitatea pentru calitatea produselor o au executanţii, care trebuie să execute produse conform cu specificaţiile, iar aprecierea acestei conformităţi revine inspectorilor de calitate. Calitatea era asigurată, 5
Comentariul tau va fi primul
Curs: Carte la managementul caliati Profesor: Oberst Ala