Tema 3. Funcţiile managementului calităţii - MG calitatii

CURSUniversitate ASEM Profesor Turcan Ghenadie

preview iconExtras din document

Aplicabilitatea procesului de management al calităţii reiese din funcţiile acestuia – ansamblu de activităţi pe care trebuie să le îndeplinească. Termenul de funcţie provine din latinesc „functio” – execuţie, îndeplinire şi reprezintă un şir de activităţi interdependente şi intercorelate cu caracter individual prin intermediul cărora se atinge scopul prestabilit. Aşa cum a rezultat din definirea managementului calităţii, în literatura de specialitate sunt exprimate puncte de vedere diferite, în ceea ce priveşte funcţiile acestuia. Luând în considerare conceptul de "trilogie a calităţii", definit de Juran, rezultă trei funcţii principale ale managementului calităţii: planificarea, ţinerea sub control şi îmbunătăţirea calităţii. In opinia sa, procesele de planificare au ca scop principal dezvoltarea de produse şi procese care să fie conforme cerinţelor clienţilor. Ţinerea sub control a calităţii înseamnă asigurarea unui interval cât mai mic de variaţie a nivelului acesteia, fâţă de cel prescris. Se compară, în acest scop, valorile determinate ale caracteristicilor de calitate cu specificaţiile (standardele), stabilindu-se măsurile corective necesare pe întregul flux de fabricaţie a produsului. În "trilogia" lui Juran, funcţia de îmbunătăţire a calităţii este considerată cea mai importantă. Procesele corespunzătoare acestei funcţii trebuie să asigure, în opinia sa, eliminarea pierderilor cauzate de problemele "cronice" ale calităţii. Pe de altă parte, prin îmbunătăţirea calităţii se urmăreşte obţinerea unor performanţe superioare nivelurilor prevăzute în standarde. Dezideratul trebuie să-1 constituie, prin urmare, realizarea unui nivel al calităţii, superior celui planificat. Rinne consideră că managementul calităţii (asigurarea calităţii în sens larg, cum o numeşte) are următoarele funcţii de bază: planificarea, verificarea şi ţinerea sub control (fîg.2-5).

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: Tema 3. Funcţiile managementului calităţii Obiect: MG calitatii