1. Consideraţii privind noţiunea de servicii publice 2. Clasificarea serviciilor publice 3. Principiile de organizare şi funcţionare 4. Gestiunea serviciilor publice 1. Consideraţii privind noţiunea de servicii publice Noţiunea de serviciu public, în varianta clasică, se bazează pe existenţa a trei criterii de identificare: – criteriul organic care precizează că ne aflăm în prezenţa unui serviciu public atunci când activitatea este gestionată de către o persoană publică: stat, colectivitate teritorială sau instituţie publică. Ca urmare, crearea unui serviciu public presupune, în mod necesar, o decizie a autorităţilor publice; – criteriul material al sferei de interes care condiţionează existenţa serviciului public de finalitatea sa, aceea de a răspunde unui interes general. Ca urmare nu se vor avea în vedere interesele autorităţii de intervenţie, persoana publică, ci interesele utilizatorilor. Serviciile publice trebuie să răspundă unei cereri sociale, chiar dacă aceasta nu este solvabilă. În consecinţă, serviciul public poate funcţiona chiar dacă nu este rentabil. Unul din rolurile existenţei serviciului public este satisfacerea unei cerinţe a cărei nerentabilitate este incompatibilă cu scopul întreprinderii private. Pentru a acoperi finanţarea serviciului public, însă, persoana publică recurge la taxe şi impozite, plătite de către toţi cetăţenii, nu numai de către utilizatorii serviciilor. Acest fapt a făcut posibilă gratuitatea a numeroase servicii publice. – criteriul regimului juridic aplicabil serviciilor publice ce prevede că serviciilor publice le sunt aplicabile regulile de drept administrativ care trebuie să asigure instituirea unor reglementări riguroase menite să apere şi să satisfacă interesele generale ale societăţii.
Comentariul tau va fi primul
07:11Curs: Administrarea serviciilor publice Obiect: Managementul Administratiei Publice