CONCEPTE DE BAZĂ ÎN MANAGEMENTUL STRATEGIC - Management Strategic

CURSUniversitate ASEM Profesor Sergiu Portarescu

preview iconExtras din document

1.1. Contextul economico-social actual Trăim într-o perioadă caracterizată prin schimbări rapide şi deseori imprevizibile care succint, se remarcă printr-o serie de consecinţe nefavorabile, traumatizante: 1. Evoluţia mediului cu modificări fundamentale: a.) În context tehnico-economic: doar aprecierile cantitative nu mai pot defini complexitatea şi nivelul dezvoltării organizaţiei şi a societăţii. Abordările calitative conturează un orizont mai real, devenind imperios necesare cu toate că au un grad ridicat de subiectivism şi sunt deseori utilizate pentru a justifica şi nu pentru a direcţiona. b.) În context social: criza de identitate se accentuează, indivizii şi colectivităţile nu mai percep elementele de progres. Obiectivele şi idealurile personale sunt tot mai greu de definit iar rata insatisfacţiilor este în continuă creştere. c.) În context ecologic: degradarea mediului reprezintă o realitate dură şi ireversibilă. Politica ecologică nu se poate zona, reprezintă o problemă de interes global, fiind condiţionată de cunoaştere, educaţie şi resurse financiare. 2. Noile condiţii ale întreprinderii: a.) Lipsa de motivare. Motivaţia reprezintă o problemă individuală şi de situaţie, iar managementul prin anticipaţie propus de Jean Carlzon [11] este încă departe de a fi perceput, însuşit şi aplicat; b.) Lipsa de încredere faţă de conducători şi instituţii. Conducătorii sunt principalii exponenţi ai instituţiilor, care deobicei impun condiţii restrictive, pretind contribuţii financiare tot mai mari, se delimitează de responsabilităţi, creând sentimentul instabilităţii şi inutilităţii lor în rândul maselor populare. 3. Managementul şi cerinţele sale prioritare: a.) Chiar dacă responsabilităţile manageriale sunt clar definite, deseori întâlnim situaţii când nu sunt asumate şi respectate de către conducători şi acţionari; criza de etică managerială se accentuează într-o lume în care corupţia, şantajul, produsele subcalitative şi degradarea mediului reprezintă doar câteva consecinţe nefaste; b.) Managementul strategic prin acţiunile sale trebuie să conducă la obţinerea eficienţei, eficacităţii şi excelenţei în afaceri [30], asigurând cadrul pentru participarea voluntară a angajaţilor la viaţa organizaţiei, printre dezideratele strategice majore regăsindu-se şi politica privind crearea unei culturi organizaţionale care să susţină demersurile de viitor al întreprinderii; c.) Renunţarea la concepţiile mecaniciste în organizare şi conducere. Analizele recente ale lui Pascal Athos [10] asupra influenţei filozofiei tradiţionale orientale în management arată că „managementul japonez şi american se aseamănă 95% şi totuşi filozofiile manageriale sunt diferite în toate aspectele esenţiale”....

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: CONCEPTE DE BAZĂ ÎN MANAGEMENTUL STRATEGIC Obiect: Management Strategic