Scrie un eseu, de 2 – 3 pagini, în care să realizezi o paralelă între două texte poetice studiate, aparţinând direcţiei moderniste / modernismului ( acelaşi autor sau autori diferiţi ). În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere: - precizarea a două trăsături semnificative pentru direcţia modernistă ( de exemplu: principii estetice, teme / motive, ipostaze ale eului liric, specificul imaginilor artistice, inovaţii stilistice / prozodice etc. ); - prezentarea comparativă a temelor / simbolurilor centrale exploatate în textele alese; - relevarea, prin comparaţie, a particularităţilor de limbaj şi de compoziţie ale celor două poezii; - exprimarea unei opinii argumentate asupra viziunii despre lume în cele două texte poetice, din perspectiva apartenenţei la direcţia modernistă. Eugen Lovinescu definea modernismul ca o „mişcare literară ieşită din contactul mai viu cu literaturile occidentale şi, îndeosebi, cu literatura franceză”, accentuând ideea că este vorba despre contactul cu literaturile occidentale de după 1880. La baza acestui proces de modernizare a literaturii române stă principiul sincronismului ( principiul care asigură dinamica fenomenelor culturale şi sociale ale secolului al XX-lea românesc ). În sens restrâns, conceptul de modernism a fost asociat mişcării literare constituite la sfârşitul secolului al XIX-lea, în jurul unor poeţi de origine portugheză, precum Ruben Dario şi Antonio Machado; notele sale definitorii sunt „o estetică a sincerităţii” şi „un simbolism muzical verlainian” ( Irina Petraş ) În sens larg, modernism înseamnă apariţia formelor inovatoare în planul creaţiei artistice, forme care se opun, de regulă, tradiţiei ( tradiţionalismului ); din această perspectivă, toate curentele literare care au dominat începutul şi prima jumătate a secolului al XX-lea fac parte din modernism: simbolismul, expresionismul, suprarealismul, futurismul, dadaismul, imagismul. „Pot fi denumite drept moderniste, aparţinând modernismului, totalitatea mişcărilor ideologice, artistice şi literare,care tind, în forme spontane sau programate, spre ruperea legăturilor cu tradiţia prin atitudini anticlasice, antiacademice, antitradiţionale, anticonservatoare, de orice speţă, repulsie împinsă până la negativism radical” ( Adrian Marino ) ...
Comentariul tau va fi primul
Curs: Comparatie intre doua texte moderniste - pregatire pentru BAC Universitate: Liceul V. Alecsandri