Codul Deontologic - Jurnalism

CURSUniversitate Universitatea de stat Profesor Vadeanu Eugenia

preview iconExtras din document

CODUL DEONTOLOGIC 1. PRINCIPII GENERALE 1.1. Jurnalistul este persoana care își câștigă mijloacele de trai prin colectarea, redactarea și publicarea de informaţii referitoare la fapte și evenimente de interes public, în scopul diseminării publice. 1.2. Jurnalistul își exercită profesia în scopul servirii interesului public, conform propriei sale conștiinţe și în acord cu principiile prevăzute în prezentul Cod deontologic. 1.3. Potrivit Legii cu privire la libertatea de exprimare, interesul public este interesul societăţii (și nu simpla curiozitate a indivizilor) faţă de evenimentele ce ţin de exercitarea puterii publice sau faţă de alte probleme care trezesc interesul societăţii sau al unei părţi a ei. 2. ASIGURAREA ACURATEŢEI INFORMAŢIILOR Obţinerea și tratamentul informaţiei 2.1. Jurnalistul prezintă informaţiile într-o manieră onestă, echilibrată și numai după ce a făcut demersuri pentru verificarea lor. 2.2. Jurnalistul solicită opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect. 2.3. Jurnalistul atribuie citatele cu acurateţe. Citatele trebuie să fie exacte, iar în cazul citării parţiale, jurnalistul are obligaţia de a nu denatura mesajul persoanei citate. 2.4. Jurnalistul respectă dreptul de autor. Preluarea fără cost a materialelor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne, dar fără a depăși jumătate din articolul sau știrea preluată. În mod obligatoriu, în aceste cazuri, trebuie citate sursa și autorul informaţiei, iar în cazul portalurilor informaţionale trebuie indicat și linkul direct la sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord încheiat cu deţinătorul drepturilor. Acurateţea și verificarea faptelor 2.5. Jurnalistul verifică informaţiile, de regulă, din două surse independente una de alta. Jurnalistul publică doar informaţiile despre care, în urma verificărilor, are convingerea că sunt veridice. 2.6. Jurnalistul indică, de regulă, sursa informaţiilor sale și întreprinde demersuri pentru a obţine informaţii din surse citabile. Separarea faptelor de opinii și comunicarea comercială

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: Codul Deontologic Obiect: Jurnalism