6 Metode de management 6.1 Definirea şi clasificarea metodelor manageriale 6.2 Metodele organizatorice şi administrative în management 6.3 Metodele economice de management 6.4 Metodele social – psihologice în managemen 6.5 Interdependenţa şi dinamica metodelor manageriale în contextul economiei concurenţiale 6.1 Definirea şi clasificarea metodelor manageriale În condiţiile perfecţionării mecanismelor economice, a democratizării relaţiilor de producţie, evidenţierii factorului uman creşte semnificaţia aplicării raţionale a metodelor de management. Noţiunea de metodă provine de la grecescul methodos, care însemnă cale de acţiune, mod de acţiune. Metodele de management reprezintă ansamblul principiilor, tehnicilor, procedeelor şi instrumentelor utilizate în activitatea de conducere, precum şi regulile care stabilesc modul în care trebuie să se deruleze funcţiile managementului în interesul atingerii obiectivelor planificate [1, p.300]. Metoda de management este acea modalitate managerială ale cărei faze şi componente sunt precis conturate şi riguros structurate într-un ansamblu funcţional ce facilitează exercitarea unor componente ale procesului managerial cu implicaţii asupra conţinutului şi eficacităţii muncii unuia sau mai multor manageri [3, p.337]. Metodele de management mai sunt definite ca o totalitate de procedee ce au drept scop interacţiunea cu subordonaţii şi grupurile de muncă din cadrul întreprinderii şi orientarea activităţii acestora spre realizarea optimă a sarcinilor trasate[4, p. 48]. Ele se bazează pe principiile managementului şi trebuie să reflecte conţinutul legilor şi legităţilor economice. Metodele de management sunt un component indispensabil al procesului de management şi, implicit, au o influenţă substanţială asupra acestuia. Metodele manageriale sunt strâns legate de scopuri, după cum şi scopul primordial al conducerii este alegerea corectă a metodelor. Metodele manageriale sunt foarte variate, fiind necesară distincţia acestora în funcţie de diverse criterii: conţinut, direcţionare, forma organizatorică, arealul de acţiune etc. Conţinutul metodelor de management este condiţionat de faptul că managementul propriu - zis reprezintă o activitate prin care se satisfac cerinţele şi legităţile pieţei. Direcţionarea metodelor se efectuează spre angajaţi şi firme.
Comentariul tau va fi primul
13:25Curs: Metode de management Profesor: Jalencu.M