Procedura de codecizie a fost introdusă prin Tratatul de la Maastricht privind Uniunea Europeană (1992) şi a fost extinsă şi eficientizată prin Tratatul de la Amsterdam (1999). Prin intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, la 1 decembrie 2009, procedura legislativă ordinară a devenit principala procedură legislativă a sistemului decizional al UE. Procedura legislativă ordinară acordă astfel aceeaşi importanţă Parlamentului şi Consiliului Uniunii Europene într-o gamă largă de domenii (de exemplu: guvernanţă economică, imigrare, energie, transport, mediu şi protecţia consumatorilor). Marea majoritate a legilor europene sunt adoptate în comun de către Parlamentul European şi Consiliu. Comisia trimite propunerea sa Parlamentului şi Consiliului. • Aceste instituţii o examinează şi o discută în două lecturi succesive. • Dacă nu ajung la un acord după a doua lectură, propunerea este transmisă unui Comitet de conciliere format dintr-un număr egal de reprezentanţi ai Consiliului şi ai Parlamentului. • Reprezentanţii Comisiei asistă, de asemenea, la întrunirile Comitetului de conciliere şi participă la discuţii. • Odată ce Comitetul ajunge la un acord, textul convenit este trimis Parlamentului şi Consiliului pentru o a treia lectură, astfel încât acesta să poată fi adoptat în final ca text legislativ. • Acordul final al celor două instituţii este indispensabil pentru adoptarea textului. • Chiar şi în cazul în care comitetul de conciliere ajunge la un acord asupra unui proiect comun, Parlamentul poate respinge actul propus cu majoritatea voturilor exprimate. ...
Comentariul tau va fi primul
Curs: Procedura legislativa ordinara in UE Obiect: Drept Institutional al Uniunii Europene