ApariŃia economiei globale este astăzi puternic modelată de acŃiunile firmelor multinaŃionale, care sunt atât actorii principali pe scena lumii, cât si factori importanŃi ai concurenŃei economice a unei tări1. În literatura de specialitate2, societatea multinaŃională este definită ca un ansamblu realizat la scară mondo-economică, format dintr-o societate principală – societatea mamă – si un număr de filiale implantate în diferite Ńări, care au o strategie comună, în ceea ce priveste organizarea internă, politica financiară, de preŃuri, relaŃiile cu exteriorul, un control centralizat si operaŃiuni integrate. Unii experŃi în domeniul intreprinderilor multinaŃionale consideră că o companie, pentru a i se putea atribui caracteristica “multinaŃională”, trebuie să îndeplinească următoarele condiŃii: • să realizeze afacerile în cel puŃin sase Ńări; • cel puŃin 20% din vânzările totale ale firmei să fie realizate în Ńările în care îsi desfăsoară activitatea, mai puŃin Ńara de origine; • să deŃină si să demonstreze o orientare de marketing si managerială integratoare si globală. Câteva dintre cele mai renumite mărci internaŃionale ale companiilor multinaŃionale de succes, au devenit cuvinte familiare, precum L’Oréal, Nivea sau Avon, în industria mondială a produselor cosmetice, garantându-si viitorul prin concentrarea asupra satisfacerii nevoilor consumatorilor de pretutindeni si având un impact mondial puternic asupra relaŃiilor dintre Ńările si culturile în care îsi desfăsoară activitatea, precum si între sistemele economice si politice. Strategiile de internaŃionalizare, modalităŃile de penetrare, precum si activităŃile internaŃionale desfăsurate de acesti adevăraŃi “giganŃi“ ai industriei cosmetice mondiale, pe diverse continente ale lumii, vor face obiectul demersurilor care urmează, constituind puncte de reper relevante pentru studiul în cauză. Având în vedere faptul că aceste companii s-au afirmat de mulŃi ani pe piaŃa internaŃională, ele au parcurs toate fazele implicării în marketingul internaŃional, de la export până la investiŃii străine directe, ajungând la un grad înalt de internaŃionalizare a activităŃii lor, astfel că principala strategie de pătrundere aplicată în areal internaŃional, o reprezintă aceea a proprietăŃii străine directe asupra
Comentariul tau va fi primul
Curs: PIAłA PRODUSELOR COSMETICE Profesor: Cujba