Piata agentilor economici - Colegiul de Constructii din Chisinau

CURSCaiet Nu este specificat Profesor Nu Este Specificat

preview iconExtras din document

Piaţa agenţilor economici 1 Dimensionarea pieţei 2. Căi de dezvoltare a pieţei Orice întreprindere producătoare de bunuri şi servicii îşi desfăşoară activitatea într-un anumit mediu ambiant, ce exercită o puternică influenţă asupra sa, datorită multiplelor relaţii pe care ea le are atât cu elementele micromediului – relaţii directe – cât şi cu cele ale macromediului – relaţii indirecte. Natura şi obiectul acestor relaţii sunt foarte diverse şi de aceea ele trebuie identificate pentru a fi cât mai eficient utilizate în înfăptuirea ţelului final al întreprinderii. Cele mai importante sunt relaţiile întreprinderii cu piaţa, întrucât în economia de piaţă, atât producătorul cât şi consumatorul au posibilitatea de a alege în mod liber cât, unde şi cum pot să ofere şi respectiv să solicite, piaţa fiind aceea care stabileşte ce se produce şi cât se produce. Ca atare, întreprinderea, care are ca obiect de activitate producerea de bunuri şi servicii destinate pieţii, trebuie să cunoască anticipat nevoile reale ale societăţii, pe care i le poate indica piaţa. Întrucât, indiferent de profil, întreprinderea trebuie să se afle în contact direct cu piaţa, analiza condiţiilor de piaţă prezintă deosebită importanţă pentru prezentul şi mai ales pentru viitorul ei, mecanismul pieţei constituind “ barometrul” situaţiei actuale şi de perspectivă. Piaţa trebuie privită ca locul real şi imaginar de întâlnire la un moment dat, a dorinţelor consumatorilor – exprimate prin cerere – cu cele ale producătorilor – exprimate prin ofertă, locul în care puterile agenţilor care o compun se confruntă. Ea este un spaţiu economic în care se schimbă bunurile şi serviciile care privesc nu numai ofertantul şi solicitatorul ci şi o multitudine de agenţi economici. Piaţa se prezintă ca un ansamblu de relaţii de schimb între consumatori şi producători la un anumit moment al manifestărilor lor ca participanţi la diviziunea socială a muncii, un sistem al tranzacţiilor. În activitatea de marketing, noţiunea de piaţă dobândeşte accepţiuni practice mai precise prin delimitarea noţiunilor de piaţă: teoretică (cea ideală despre care am vorbit mai sus), potenţială (posibilă), disponibilă, disponibilă calificată, deservită şi penetrată. Această delimitare are mare importanţă practică, deoarece pentru producător piaţa este constituită din ansamblul cumpărătorilor efectivi şi potenţiali pentru un produs, iar potenţialii cumpărători se diferenţiază prin: interes, venit şi acces Piaţa potenţială pentru un bun sau serviciu este dată de cantitatea totală susceptibilă a fi cerută. Piaţa disponibilă este formată din consumatorii ce manifestă interes întrucât dispun de venituri şi au astfel acces la bunul sau serviciul respectiv.

Download
alert iconRaporteaza o eroare
0 Comenteaza
+1
Posteaza

Curs: Piata agentilor economici Universitate: Colegiul de Constructii din Chisinau