Comerţul cu servicii este o altă componentă a comerţului exterior al Republicii Moldova. În anul 2010 balanţa serviciilor a înregistrat un sold deficitar învaloare de 69,77 mil. USD. Volumul comerţului exterior cu servicii s-a majorat cu 6,2 % comparative cu anul precedent, constituind 1472,11 mil. USD. În anul 2009, balanţa serviciilor a înregistrat un sold deficitar, în valoare de 43.98 mil. USD, raportul acestuia la PIB constituind 0.8 la sută. Volumul comerţului exterior cu servicii s-a micşorat cu 17.6 la sută până la 1381.74 mil. USD, din care: 28.8 la sută au revenit comerţului cu ţările CSI şi 71.2 la sută – cu restul lumii. În anii 2006 şi 2007, Moldova a avut o balanţă comercială pozitivă pentru servicii, iar deficitul balanţei comerciale pentru bunuri a crescut semnificativ. Totuşi, balanţa comercială a serviciilor a fost întotdeauna pozitivă numai cu ţările CSI, spre care sunt orientate aproape 30% din exporturile de servicii, şi doar în 2007 ea a devenit pozitivă şi în cazul celorlalte ţări ale lumii. O parte importantă a comerţului cu servicii este orientată spre UE: Germania şi România. În 2007 cota comerţului cu servicii a înregistrat 11,5% din totalul exporturilor de servicii din 2007. Ponderea exporturilor spre Germania în total exporturi a scăzut de la 8,8% în 2000 la 3,7% în 2007, iar ponderea exporturilor spre România a crescut, chiar şi după aderarea ei la UE, de la 5,8 % în 2000, la 7,8 % în 2007. Analiza competitivităţii exporturilor de servicii spre aceste două ţări importante din Europa Occidentală şi de Est este sugestivă sub aspectul capacităţilor companiilor moldoveneşti prestatoare de servicii de a concura pe pieţele europene. Serviciile exportate de Moldova nu sunt foarte variate. Transportul, turismul, comunicaţiile şi alte servicii de afaceri constituie mai mult de 90% din serviciile exportate. Ponderea este aproape aceeaşi pentru România (95%) şi Germania (86%). Totuşi, structura generală a serviciilor exportate în cele două ţări diferă. În cazul Germaniei, exportul serviciilor de transport, turism şi comunicaţii au aproximativ aceeaşi pondere, între 23% şi 28%. În România, serviciile de comunicaţii deţin ponderea de 41% din total, iar serviciile de transport se află pe locul al doilea, înregistrând mai mult de 35% din totalul de servicii exportate în această ţară.
Comentariul tau va fi primul
Curs: Comerţul exterior cu servicii al Republicii Moldova Obiect: Arbitrajul Comercial International