Cota de piața Problema: La nivelul anului X, volumul total al tranzacţiilor pe piaţa mobilei din S.U.A. a fost estimat la 10.000 mil. USD. Primele doua locuri in aceasta ramura sunt ocupate de firmele Johnson Controls si Interco, cu vânzări in valoare de 3.690 mil. USD, respectiv 3.278 mil. USD. Pornind de la aceste date se cere sa se calculeze cota relativa de piaţa a celor doi producători mondiali de mobila. Rezolvare : Definiţii: C.P.a = ( a / A ) x 100, unde: a - cifra de afaceri a firmei "a" A - volumul total al tranzacţiilor pe o anumita piaţa C.P.a - cota de piaţa a firmei "a" C.R.P.a = C.P.a / C.P.b, unde: C.P.a - cota de piaţa a firmei "a" C.P.b - cota de apriata a firmei "b" C.R.P.a - cota relativa de piaţa a firmei "a" Pentru firma Johnson Controls: C.P. = (3.690 mil. USD / 10.000 mil. USD) x 100 = 36,9% C.R.P. = 36,9 / 32,78 = 1,125 Pentru firma Interco: C.P. = (3.278 mil. USD / 10.000 mil. USD) x 100 = 32,78% C.R.P. = 32,78 / 36,9 = 0,88 Problema: In anul t0 cotele de piaţa pentru doua firme (A si B) din industria petroliera au fost 20%, respectiv 10%. Se ştie ca in anul t1 cifrele de afaceri ale celor doua firme au crescut cu 16% pentru firma A si 12 % pentru firma B. Daca piaţa petroliera, la nivelul anului t1, a crescut cu 14%, se cere sa se calculeze cotele de piaţa ale celor doua firme la nivelul aceluiaşi an t1. Rezolvare: Definiţii: . Pentru firma A: to : CPA = (CAA / CAt) x 100 = 20% t1: CPA = (CAA+16%CAA / CAt+14%CAt) x 100 = 116/114 x CPA(to) = 116/114 x 20% = 20,34% Analog se calculează pentru firma B. Cota de piaţa si concurenta Problema: Un produs Y este comercializat in perioada t1 de 4 firme - A, B, C, D - ele deţinând, in ordine, 25,23%, 44,86%, 19,63% si, respectiv, 10,28% din totalul vânzărilor produsului Y, vânzări care in suma totala reprezintă 1000 milioane lei. Fata de perioada t0, cele 4 firme au avut următoarele modificări ale volumului vânzărilor: firma A -10%, firma B +20%, firma C +5%, firma D +10%, in condiţiile in care vânzările totale ale produsului ale volumului vânzărilor: firma A -10%, firma B +20%, firma C +5%, firma D +10%, in condiţiile in care vânzările totale ale produsului Y au crescut, fata de perioada t0, cu 7%. Se cere: Pe baza datelor de mai sus, sa se determine proporţia in care piaţa fiecărei firme si piaţa produsului Y in ansamblu s-au modificat pe seama concurentei directe, a concurentei indirecte si a nonconsumatorilor relativi, ştiind următoarele:
Comentariul tau va fi primul
Curs: Tema piata Obiect: Analiza Rapoartelor Financiare